Новини

Структурний огляд усіх змін до Податкового кодексу

Який основний висновок можна зробити зі змін до Податкового кодексу?

Які зміні відбулися в контексті взаємодії з ДПС?

Що змінилося в адмініструванні ПДВ?

Окремі зміни щодо ПДФО


CВІТЛАНА МОРОЗ

керуючий партнер Юридичної компанії Dictum, адвокат, к.ю.н.

Світлана володіє 14-річним досвідом в юридичному супроводі та представництві інтересів компаній малого та середнього бізнесу.

За 9 років практики у сфері оподаткування як на посаді корпоративного юриста, так і в консалтингу, Світлана Мороз успішно вирішувала на користь клієнтів значну кількість податкових питань: консультування фінансового відділу підприємства з податкових питань, адаптація системи підприємства під нове податкове законодавство, комплексний супровід податкових перевірок, оскарження та повернення вилучених документів правоохоронними органами в межах кримінальних проваджень з податкових правопорушень, оскарження результатів податкових перевірок у ДПС і в судовому порядку

Світлана отримала науковий ступінь кандидата юридичних наук з тематики оподаткування та завдяки 5 рокам наукової роботи додатково посилила власну податкову експертність.


 

Який основний висновок можна зробити зі змін до Податкового кодексу?

Влада обрала напрямок виводу грошових коштів з тіні та тотальної фіскалізації бізнесу. Фіскалізація – це максимальний набір інструментів, який допомагає оподаткувати гроші підприємців. Саме на це спрямовані зміни, внесені Законом 466.

У цій статті ми розглянули ці інструменти та наслідки для бізнесу від їхнього застосування.

 

Які зміни відбулися в контексті взаємодії з ДПС?

Сьогодні платники податків можуть комунікувати з ДПС через електронний кабінет, і це, на мою думку, позитивний момент. Особливо його рекомендую використовувати підприємствам, які мають різні юридичні й фактичні адреси й ФОПам, які ведуть бізнес не за місцем реєстрації. Так ви не втратите важливі документи від податкової, надіслані поштовим відправленням: всі акти надходитимуть на електронну пошту й будуть доступні в кабінеті.

Ще одна позитивна зміна: якщо в результаті дій податківців буде спричинено збитки платнику податків, шкода відшкодовуватиметься незалежно від встановлення вини такої службової особи. Це можуть бути будь-які неправомірні дії посадових осіб ДПС, пов’язані з неналежною кваліфікацією та недбалістю, навіть вчинені без умислу. Якщо платник доведе їхню неправомірність, він може розраховувати на відшкодування. При цьому, витрати на відшкодування правової допомоги в судових спорах з ДПС обмежили до 200 тис. грн.

Напротивагу, зміни щодо зберігання документів негативно позначаться на підприємцях: тепер вони зобов’язані зберігати паперовий архів у себе в офісі. Тепер упродовж 1095 днів платники податків мають зберігати не тільки первинні, а й усі документи, які свідчать про вчинення господарських операцій. Крім договору й акту чи накладної, до таких належать проєкти, супутні документи, результати надання послуг у паперовому вигляді тощо.

Переходимо до конкретних змін: на черзі податок на прибуток.


ЯКЩО ДІЇ ПОДАТКІВЦІВ СПРИЧИНЯТЬ ЗБИТКИ ПІДПРИЄМЦЮ, БІЗНЕС ЗМОЖЕ ОТРИМАТИ ВІДШКОДУВАННЯ НЕЗАЛЕЖНО ВІД ВИНИ СЛУЖБОВИХ ОСІБ ДПС


Тепер щорічне декларування виплачених доходів нерезидентам стосується і ФОП також. Платники податку — нерезиденти, які здійснюють господарську діяльність через постійне представництво або отримують доходи з джерелом походження з України (навіть без створення юридичної особи), мають звітувати та платити податки на прибуток. Раніше ж це стосувалося лише постійних представництв.

У Податковий кодекс ввели важливу міжнародну практику — нерезиденти можуть подати заяву про визнання себе платником податку на прибуток, у разі наявності місця ефективного управління в Україні, добровільно легалізувавши свою діяльність.

Прогнозую, що контролюючі органи будуть на випередження відшуковувати таких нерезидентів і намагатися оподатковувати їхню діяльність.

Тепер для малоцінних оборотних засобів, які можна не відносити до основних фондів, підвищили поріг вартості до 20 000 грн. Для цього потрібно внести зміни до облікової політики та відкоригувати цю суму.

Також введена прискорена амортизація для деяких груп матеріальних об’єктів, які платник податків використовує у власній господарській діяльності. Тобто, вона не розповсюджується на активи, передані в управління, оренду найм тощо.

 

Що змінилося в адмініструванні ПДВ?

Відтепер заява на реєстрацію платником ПДВ подаються в електронному вигляді без необхідності окремої паперової заяви. При реєстрації платником вперше цю опцію можна обрати в реєстраційній заяві, а при оновленні даних дійсні платники можуть зробити це через кабінет.

Платники єдиного податку, які застосовують систему ПДВ, тепер мають звітувати щомісячно, а не щоквартально, як раніше.

Відтепер податкова нараховуватиме штраф у розмірі 2 % від вартості товару, але не більше 1020 грн за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних і розрахунків коригування, складених на операції:

  • з постачання товарів чи послуг, що звільняються від оподаткування ПДВ;
  • що оподатковуються за нульовою ставкою визначені підпунктами «а» — «г» п. 198.5 ст. 198 ПКУ щодо використання в господарській діяльності необоротних активів;
  • відповідно до ст. 199 ПКУ щодо часткового використання необоротних активів в господарській діяльності;
  • відповідно до а. 11 п. 201.4 ст. 201 ПКУ, якщо постачання товарів чи послуг має безперервний або ритмічний характер).

Якщо ж таке зобов’язання по ПДВ було донараховано за податковим повідомленням рішенням, то штраф складатиме 20% від вартості товару, але не більше 3400 грн.

У разі анулювання реєстрації платника ПДВ тепер зберігається сума реєстраційного ліміту. У разі скасування рішення податковим органом анулювання реєстрації платника ПДВ. 

Це є досить позитивною новелою, оскільки неодноразово при анулюванні реєстрації платник ПДВ, який оскаржував це рішення до суду, не міг знайти свій ліміт через закриття казначейського рахунку. У результаті досить складно ставало відновити все до положення до ануляції.

 

Окремі зміни щодо ПДФО

У Податковому кодексі змінилися ставки реалізації рухомого і нерухомого майна.

Раніше при продажу транспортних засобів друга й кожна наступна реалізація оподатковувалися за ставкою 5 %, але тепер ця ставка збереглася лише за другою реалізацією. 

При третьому й наступних продажах встановлена ставка 18%.

При реалізації житлової нерухомості встановлені такі ставки: перша реалізація — 0%, третя й наступні — по 5 %.

При реалізації нежитлової нерухомості встановлена єдина ставка 5 %.

Якщо фізична особа подає форму 1 ДФ з порушенням строків або з помилками у відомостях, до неї застосовується штраф у розмірі 1020 грн (при порушенні вперше) або 2040 грн (при повторному порушенні впродовж року), за кожне окреме порушення нараховується окрема штрафна санкція.

При цьому, за подачу звітності без указання реєстраційного номера встановлений штраф 340 грн. Тому іноді простіше оплатити цей заплатити штраф 340 грн, ніж показувати РНОКПП по певній операції в податковій.

Податкові перевірки по-новому

Новини із соцмереж

Підписка 🎯

Підпишіться та отримайте спеціальний випуск корпоративного журналу Dictum Magazine

Зворотний зв'язок

Зворотний зв'язок